Op 21 juni 2018 organiseert Vinçotte een studiedag rond e-Mobility in Wallonië. Info enkel beschikbaar in Frans.
Meer lezenDe recent gepubliceerde ISO-norm 45001 vervangt de OHSAS 18001 en bevat de vereisten voor een goed veiligheids- en gezondheidsmanagementsysteem. Na de overgangsperiode van drie jaar moet deze nieuwe norm geïmplementeerd zijn. U weet niet hoe hieraan te beginnen? Geen probleem! Vinçotte kan u helpen.
Meer lezenWe staan er niet bij stil maar wanneer een camera over het voetbalveld zoeft, hangt die vast aan kabels, in vaktermen de "flyline". En wie controleert dat die "flyline" goed en veilig bevestigd is? Vinçotte natuurlijk! Deze foto's zeggen meer dan 1000 woorden:...
Meer lezenAls de zomer in aantocht is, is ook het festivalseizoen officieel geopend. Van muziekfestivals met internationale allure tot gezellige dorpspodia: tijdens de zonnigste weken van het jaar is er aan muzikale levendigheid geen gebrek. Reden te meer om vermijdbare ongevallen geen domper op de feestvreugde te laten zijn…
Meer lezenArcelorMittal is sinds enkele jaren klant van Vinçotte voor o.a. technische keuringen van lifting en elektriciteit. In het kader van de internationale veiligheidsdag SafeDay organiseert de staalproducent vandaag 26 april een interactieve dag rond veiligheid. Vinçotte, als één van de belangrijke spelers op het vlak van veiligheid op de werkplaats, komt er spreken en een demonstratie geven.
Meer lezenElke 60 seconden wordt er bij Volvo Car Gent een nieuwe wagen geproduceerd. De efficiëntie van het productieproces is essentieel om dit ritme te kunnen aanhouden. Dankzij de thermografische metingen van Vinçotte worden potentiële toekomstige problemen tijdig opgespoord. Downtime wordt hierdoor zo goed als uitgeschakeld.
Meer lezenIn een Spaans ziekenhuis vond enkele maanden geleden een ernstig ongeval met een lift plaats, dat het leven kostte aan een pas bevallen vrouw. De brancard waarop zij lag, was nog niet helemaal uit de lift toen deze door een technisch defect weer omhoogging. Daardoor kwam haar hoofd klem te zitten tussen de lift en de schacht. Maar hoe zit het nu met de veiligheid van liften in ons land? De voorbije decennia is er veel gedaan om de veiligheid van liften te verbeteren. Risicoanalyse, onderhoud en inspectie vormen de ruggengraat van het veiligheidsbeleid.
In een Spaans ziekenhuis vond enkele maanden geleden een ernstig ongeval met een lift plaats, dat het leven kostte aan een pas bevallen vrouw. De brancard waarop zij lag, was nog niet helemaal uit de lift toen deze door een technisch defect weer omhoogging. Daardoor kwam haar hoofd klem te zitten tussen de lift en de schacht. Maar hoe zit het nu met de veiligheid van liften in ons land? De voorbije decennia is er veel gedaan om de veiligheid van liften te verbeteren. Risicoanalyse, onderhoud en inspectie vormen de ruggengraat van het veiligheidsbeleid.
Wanneer we een beveiliging willen opzetten die werknemers beschermt tegen vallen vanop een grote hoogte, zitten we vaak met een mengeling van losse en vaste onderdelen. Bedrijven zullen hun arbeiders een harnas meegeven, onbetwistbaar een persoonlijk beschermingsmiddel. Maar zo’n harnas moet, middels een reeks verbindingsstukken als karabijnhaken, valstopblokken, vanglijnen al dan niet voorzien van dempers… vastgehecht worden aan een stabiel onderdeel van de constructie, zoals een haak, een oog of een permanente stalen levenslijn. En waaronder vallen deze laatste nu: zijn het persoonlijke dan wel collectieve beschermingsmiddelen?
Meer lezen