Persbericht 15 juli 2019 - Nu de zomer officieel van start is gegaan, trekken we met z’n allen weer massaal op vakantie. En dat hoeft niet altijd ver te zijn; ook de Belgische kust is een geliefde vakantiebestemming. Een 15.000-tal kustliften draait dezer dagen dan ook overuren. Volgepropt met strandstoelen, strandzakken en bagage brengen ze ouders en hun kroost vlotjes van de ene verdieping naar de andere. Maar hoe veilig zijn onze liften eigenlijk? En waarop moet je letten? Keuringsorganisme Vinçotte beantwoordt de meest voorkomende vragen die bij ieder van ons wel eens opkomen wanneer ze in de lift stappen.
Een lift die goed onderhouden wordt en op tijd gekeurd werd – afhankelijk van het onderhoudsbedrijf moet dit 2 keer dan wel 4 keer per jaar gebeuren- is veilig als die op de juiste manier gebruikt wordt. Dat houdt onder andere in dat men:
Volgens Vinçotte is ongeveer 10 procent van de liften echter niet gekeurd.
“Dat is nog geen reden tot paniek, maar elke lift die niet gekeurd wordt, is er wel één te veel”, klinkt het bij Guido Laridaen, EVP Building van Vinçotte. “Deze liften kunnen immers een potentieel gevaar inhouden voor wie hem neemt.”
Volgende gevaren kunnen om de hoek loeren:
“Het is duidelijk: een niet gekeurde lift, mag onder geen enkel beding gebruikt worden”, aldus nog Guido Laridaen van Vinçotte.
De lift mist het verplichte keuringsplaatje dat je binnen terugvindt met de naam van een erkend keuringsorganisme of zogenaamd EDTC (Externe diensten voor technische controle op de werkplaats). Wie vermoedt dat een lift niet gekeurd werd, neemt best contact op met de syndicus van het gebouw, de vereniging van mede-eigenaars of de verhuurder.
Waar kan je nog op letten als je in een lift stapt?
De meeste problemen doen zich voor bij oudere liften en daar zijn er in ons land wel wat van. De meerderheid van de liften is immers meer dan 20 jaar oud. Dat neemt echter niet weg dat een oude lift niet veilig is.
Guido Laridaen EVP Building van Vinçotte: “Zo schreef de overheid in 2003 nog een wetgevend kader uit dat ervoor moet zorgen dat oude liften gemoderniseerd worden. Indien dit niet naar behoren gebeurt zullen ze mogelijk buiten dienst worden gesteld. Op die manier wil de overheid de veiligheid garanderen." Laridaen voegt er nog aan toe: “Gelukkig gaat het nu allemaal veel sneller. Vinçotte keurt jaarlijks zo’n 35.000 liften en elk verslag was vroeger op papier waardoor het lang kon duren voor de eigenaar het verslag kreeg. Tegenwoordig maakt Vinçotte keuringsverslagen digitaal. Eerder dit jaar zijn we ermee gestart aan de kust en de uitrol loopt nu. De inspecteur gebruikt een smartphone met een checklist en de klant krijgt onmiddellijk na de keuring een digitaal rapport met foto’s. Hierdoor wordt de procedure versneld en kan een lift op een zeer korte tijdspanne in orde worden gebracht.”
Mocht dit alles u angst inboezemen, onthou dan vooral dat 90 procent van de liften gekeurd is. Geen reden dus tot paniek voor wie nog een vakantie aan onze Belgische kust in het vooruitzicht heeft.