Een mastodont van 551 meter staal en beton, die dagelijks zo’n 68.000 voertuigen over de Maas loodst. Dat is, in een notendop, het viaduct van Beez in Namen. In 2013 gaf Waals infrastructuurbeheerder Sofico er het startschot voor een reeks renovatie- en herstelwerken. Om het viaduct letterlijk in de verf te zetten, deed Sofico een beroep op de tijdelijke vereniging Apruzzese-Rinaldi. Dat een likje verf niet zou volstaan, spreekt voor zich. Apruzzese-Rinaldi zorgde voor een ingenieus, anticorrosief verfsysteem. Met het oog op een APAC kwaliteitsgarantie, werd de coating in 2014 van onder tot boven door Vinçotte gecontroleerd.
Vaak is het viaduct van Beez in nevel en mist gehuld. Voeg daarbij tal van andere corrosieve omgevingsfactoren – zoals de continue stroom van de Maas en het dagelijkse gedender van duizenden voertuigen – en de nood aan een geavanceerd verfsysteem wordt meteen duidelijk. Een kolfje naar de hand van Apruzzese-Rinaldi, zo bleek.
“Om aan te tonen dat ons verfsysteem een duurzame oplossing biedt voor het Viaduct in Beez, voerden de experts van Vinçotte de nodige APAC- controles vlot uit, hielden ze nauw contact en kregen we uitgebreid advies.”
Om duurzame bescherming tegen corrosie te bieden, brachten de coatingteams van de tijdelijke vereniging niet één, maar wel vier coatings aan. En dat over het hele viaduct.
Kort samengevat:
Het stalen oppervlak werd SA2.5 gekorreld en daarna werd een warmmetallisatielaag onder druk aangebracht (Zinacor 85/15 – 85%zine, 15% alu).
Daarop kwam een sealer verflaag.
Vervolgens werd een ijzeroxide(80μ) gepigmenteerde tussenlaag toegevoegd.
De polyurethaan (60μ) afwerkingslaag beschermt het geheel tegenfactoren zoals uv-straling, nevel, mist, ijs,....
“Zowel Sofico als de Waalse overheid eisten de strengste kwaliteitscontroles”, vertelt Tulio D’Antonio, Gedelegeerd Bestuurder bij Gamma Plan NV, een bedrijf dat deel uitmaakt van de Apruzzese groep. “Belangrijk voor ons was om een APAC-garantie, de zogeheten ‘Vereniging Verzekering Anti-Corrosie Verf’, te verkrijgen.”
Om de voorwaarden voor die APAC-garantie na te gaan, voerde Vinçotte onafhankelijke technische controles uit op de werf. “Twee tot drie keer per week kwamen de specialisten van Vinçotte onze uitvoeringswerken inspecteren en keuren”, gaat Tulio D’Antonio verder.“ Zo bepaalden ze in eerste instantie of alles volgens het boekje verliep. En of de werf en verfwerken voor de volle tien jaar verzekerd en gewaarborgd konden worden.”
“De controles van Vinçotte verliepen altijd heel vlot”, aldus D’Antonio. “Nog vóór onze ploegen hun werkdag begonnen, kwamen de inspecteurs al ter plaatse.” Op die manier kregen de vakmannen van Apruzzese-Rinaldi de kwaliteitsbriefing altijd uit eerste hand.
“Hoe efficiënt een coating in theorie ook is, ze doet pas echt haar werk als ze ook goed wordt aangebracht”, verduidelijkt Manuel Pineiro Vasquez, Senior Coating Inspector bij Vinçotte. “De schilders moeten dus niet alleen over de juiste competenties en opleiding beschikken. Ze moeten ook de specifieke kwaliteitseisen door en door kennen. Net daarom hielden we nauw contact met Apruzzese-Rinaldi. En als eindklant mocht ook Sofico zeker niet ontbreken tijdens de belangrijkste meetings.”
“Uiteraard wilde Sofico weten of ons verfsysteem een duurzame anticorrosieve oplossing kon bieden in een uitdagende omgeving als het viaduct van Beez”, voegt D’Antonio toe. “Ook daarvoor voerde Vinçotte APAC-controles uit en kregen we uitgebreid advies waar nodig.”
Alle belangrijke corrosiefactoren werden onder de loep genomen. Zo controleerde Vinçotte niet alleen de reactie van het verfsysteem op externe factoren zoals vochtigheid en omgevingstemperatuur. Ook de straalgraad, ruwheid van hetzandstralen en de laagdikte, hechting van de metallisatie en verflagen werden rigoureus op de proef genomen.
Het resultaat? “Met de APAC-garantie toont de tijdelijke vereniging Apruzzese-Rinaldi doeltreffendheid en de duurzaamheid van haar verfsysteem mooi aan”, besluit Manuel Pineiro Vasquez. “En Sofico kan op beide oren slapen: het viaduct van Beez is de komende jaren 100% corrosiebestendig. Mist of geen mist!”
Locatie: Namen, België
Bouw: 1968–1971
Openstelling: 1973
Lengte: 551 m
Hoogte: 42 m
Aantal voertuigen per dag: 68.000