Robuuste milieuclaims opzetten die voldoen aan de bepalingen van de ISO 14020-normen? Dat is wat Vinçotte gedaan heeft voor het Green Origin-programma van Air Liquide.
"Er zijn vandaag nog te veel bedrijven en organisaties die claimen dat ze groene producten en diensten aanbieden, terwijl die in werkelijkheid geen aantoonbare meerwaarde bieden voor het milieu” verklaart Evert Vermaut, Activity Manager bij Vinçotte.
“Nochtans bestaan er voldoende internationale kaders die een leidraad bieden bij de ontwikkeling en communicatie van milieuclaims, zoals de “ISO 14020-milieunormen reeks” of het “10YF Programma voor duurzame consumptie en productie.”
De zorg om het milieu – met het terugdringen van CO2-emissies als één van de speerpunten – neemt de laatste jaren een steeds belangrijkere positie in op de agenda van grote bedrijven. Dat is niet alleen goed voor de planeet maar ook voor de bedrijven zelf. Niet alleen verbetert hun imago, het brengt vaak ook financiële voordelen met zich mee, zoals een verlaagde energiekost of een betere positie op de internationale markt van de CO2-emissiehandel. Sowieso worden bedrijven steeds meer aangespoord om hun CO2-emissies te reduceren. Bijvoorbeeld omdat ze onder het Emission Trading Scheme van de Europese Unie vallen, omdat overheden volop inzetten op duurzame aanbestedingen, of simpelweg omdat de publieke opinie dat vraagt. Bovendien kiezen bedrijven er steeds vaker voor om hun CO2-emissies en de acties die ze hier rond ondernemen, vrijwillig te publiceren.
Vinçotte kan bedrijven helpen om robuuste milieuclaims op te zetten die voldoen aan de bepalingen van de ISO 14020-normen. “Dat hebben we ook voor het Green Origin-programma van Air Liquide gedaan,” verklaart Evert Vermaut. Binnen dit programma engageert Air Liquide zich om hernieuwbare energie te gebruiken voor de productie van een aantal gassen. “Het programma is nu volledig onderbouwd door de internationale ISO-normen, zodat klanten en andere stakeholders erop kunnen vertrouwen dat de gassen uit het Green Origin-aanbod ook echt groen zijn. Voor klanten van Air Liquide is dat zeker een belangrijk gegeven, omdat ze hierdoor hun CO2-uitstoot voor de zogenaamde “scope 3” kunnen verminderen. Scope 3-emissies zijn CO2-emissies die zich typisch situeren in de leveranciersketen van een bedrijf.”
“Ik kan natuurlijk niet voorspellen hoe de milieuwetgeving zich verder zal ontwikkelen, maar het ziet er alleszins wel naar uit dat we op de ingeslagen weg verder gaan en dat de publieke opinie zich steeds sterker zal keren tegen bedrijven of overheden die onvoldoende aandacht besteden aan milieukwesties”
Wenst u, net als Air Liquide, groene producten of services met een aantoonbare meerwaarde voor het milieu? Stuur ons een bericht en we adviseren u graag met de validatie van uw milieuclaims.