Strukton Rail biedt een uitgebreid servicepakket aan op het vlak van railinfrastructuur, spoorvoertuigen en mobiliteitssystemen. In België telt het onder meer Infrabel, De Lijn, TEC en MIVB onder zijn klanten, maar ook in tal van andere landen staat het bedrijf in voor het ontwerp, de bouw, het onderhoud en de exploitatie van geavanceerde spooroplossingen. Om de veiligheid en kwaliteit van zijn indrukwekkende machinepark te garanderen en tegelijk verder te bouwen aan een breed gedragen veiligheidscultuur, klopte Strukton Rail aan bij Vinçotte.
Strukton Rail biedt nicheservices aan en valt daarvoor terug op een bijzonder uitgebreid machinepark. “Vandaag schakelen we zo’n 3.000 gespecialiseerde machines in voor spoorbouw”, bevestigt Patrick Vanhie, Managing Director van Strukton Rail. “Dit materieel gebruiken we internationaal, dus nauwgezet projectmanagement en een goed gestroomlijnde logistiek zijn essentieel voor ons. Ook machine- veiligheid brengt uitdagingen met zich mee. Het overzicht behouden op de verschillende risicoanalyses, indienstellingsverslagen en veiligheidsinstructies is immers geen sinecure.”
Omdat probleem aan te pakken, deed Strukton Rail een beroep op Vinçotte. “We zochten een ervaren partner die ons kon begeleiden in het structureren van onze aanpak voor machineveiligheid”, vertelt Safety & Quality Engineer Inge Dujardyn. “In samenspraak met Vinçotte stelden we een plan op om alle beschikbare informatie te verzamelen, ordenen en uniformiseren. Zo wilden we de specifieke risico’s van elke machine in kaart brengen, de indienststellingsverslagen updaten en bij alle machines duidelijke veiligheidsinstructiekaarten voorzien voor onze medewerkers.”
Om het project te lanceren, gaf Vinçotte eerst een interne opleiding. “Dat gaf ons een inzicht in de technische aspecten, maar maakte ons ook op een nieuwe manier bewust over het belang van machineveiligheid”, aldus Inge.
Philip Pierloz, Lead Safety Engineer bij Vinçotte, doet het verdere projectverloop uit de doeken: “Behalve de controle van CE-markeringen, moesten we voor elk type machine de risico’s in kaart brengen. Op basis daarvan konden de indienststellingsverslagen en veiligheidsinstructiekaarten aangepakt worden.”
“Eerst hebben we de machines onderverdeeld in 256 categorieën”, legt Philip uit. “Vervolgens voerden we voor elke categorie een risicoanalyse uit en stelden we een handige checklist met veiligheidsitems op. Zo kan Strukton Rail de overige machines binnen die categorie zelf controleren. Toch moesten we vaak binnen eenzelfde categorie meerdere checklists opstellen. Als op een bepaalde machine bijvoorbeeld een werkbak is gemonteerd, dan moet die ook voldoen aan de veiligheidseisen van een hoogtewerker. Intussen zijn alle checklists bijna klaar en tegen het eind van 2016 zouden alle 3.000 machines gekeurd moeten zijn. ”
Behalve het administratieve werk werden ook de veiligheidsgewoontes van werfmedewerkers onder de loep genomen. “Iedereen legde een examen hef- en hijsmachines af”, aldus Site Leader Jan Benoit. “Daarnaast riepen we enkele nieuwe procedures in het leven. Ongekeurde arbeidsmiddelen komen voortaan in een specifieke ton terecht of worden aangeduid met een rood lint. Veiligheid zit in de details. Het is mooi om te zien dat dit nu bij alle collega’s begint door te dringen. Veilig werken is niet langer een opdracht, maar een gewoonte geworden. Die duurzame mentaliteitswijziging is minstens even belangrijk voor het succes van dit project.”
Strukton Rail plukt intussen de vruchten van de nieuwe aanpak. En die gaan verder dan verhoogde veiligheid:
Lager risico op productie- stilstanden en reputatieschade
Efficiëntiewinsten dankzij uniforme veiligheidsinstructies
Kostenbesparingen door verminderde materiaalschade
Managing Director Patrick Vanhie blikt tevreden terug op de samenwerking met Vinçotte: “Strukton Rail opereert doorgaans in uitzonderlijke omstandigheden. Vaak werken we ’s nachts en onder grote tijdsdruk. Vinçotte legde een opmerkelijke flexibiliteit aan de dag om hieraan tegemoet te komen. Ook de nabijheid en persoonlijke aanpak van het vaste expertenteam betekende voor ons een grote meerwaarde. We konden steeds terugvallen op hun grote theoretische kennis en een brede praktijkervaring. De aandacht van Vinçotte voor zowel systemen als medewerkers heeft ons op weg gezet naar een duurzame veiligheidscultuur.”
Activiteit: Rail infrastructuur, spoorvoertuigen en mobiliteitssystemen
Expertise: Trein- en tramsystemen, spooraanleg, signalisatie, bovenleidingen, geomatics engineering
Vestigingen: Nederland, België, Italië, Zweden en Frankrijk. Ook actief in andere landen, waaronder Denemarken, Zwitserland, Groot-Brittannië en Australië.
Aantal medewerkers: circa 3.500
Omzet in 2015: 765 mio euro