Porsche België legt voor zijn dealernetwerk specifieke kwaliteitseisen op. De verschillende filialen moeten voldoen aan bepaalde criteria om zo de merkidentiteit en de kwaliteit van de service van Porsche te waarborgen. Porsche koos voor Vinçotte, als expert in de autosector, voor het uitvoeren van de bijhorende kwaliteitsaudits.
Porsche stelde een checklist met verschillende kwaliteitscriteria op waaraan zijn dealernetwerk moet voldoen. Deze criteria moeten ervoor zorgen dat de merkidentiteit en de kwaliteit van de service van Porsche in de negen Belgische verkooppunten beantwoordt aan de hoge standaarden. Zo worden tijdens deze audits bijvoorbeeld de klantentevredenheid en de opvolging van klantenklachten gemeten zodat een kwaliteitsvolle service gegarandeerd wordt. Bovendien worden de gevolgde opleidingstrajecten en de vereisten m.b.t. de werkplaatsuitrusting geëvalueerd. De komst van elektrische voertuigen en de steeds evoluerende technologie vereisen immers hooggekwalificeerde technische profielen waardoor voortdurende bijscholing noodzakelijk is.
Het uitvoeren van de kwaliteitsaudits vormt een belangrijke bouwsteen voor Porsche zodat het dealernetwerk klaar is voor de technische en commerciële uitdagingen van vandaag en morgen.
Voor de jaarlijkse uitvoering van de kwaliteitsaudits doet Porsche beroep op Vinçotte. Het auditproces bestaat uit verschillende delen. Allereerst coördineert Vinçotte de organisatie en planning van de audits in samenspraak met de verschillende dealers. Vervolgens voert een ervaren Vinçotte-auditor een intensieve audit uit. Deze duurt een volledig dag en gebeurt met de checklist als leidraad. Na de audit wordt er meteen een verslag opgemaakt in de digitale tool van Porsche. Hierdoor kan Porsche zelf ook de resultaten à la minute raadplegen. Het rapport wordt ook volledig toegelicht aan de dealer en actieplannen worden samen besproken.
Porsche koos voor de gekwalificeerde auditors van Vinçotte omdat zij al gelijkaardige audits uitvoerden voor andere automerken zoals Volkswagen, Audi, Seat en Skoda. Vinçotte beschikt dus over ruime ervaring en kennis binnen de autosector. Bovendien zorgt Vinçotte ervoor dat de kwalitatieve ondersteuning en coaching van de dealers centraal staat bij elke audit. De auditor helpt de dealer om verbeterpunten te bepalen en non-conformiteiten te verhelpen via een actieplan.
Porsche en Vinçotte, samen op topsnelheid naar topdealers!
Vinçotte is het grootste keurings- en controleorganisme in de Benelux en biedt meer dan 220 objectieve en adviserende services op het vlak van inspectie, certificatie, conformiteitsevaluatie en opleiding. 1.900 professionals zetten zich in om de samenleving veiliger en efficiënter te maken. Over de volledige Benelux controleren, keuren en adviseren we jaarlijks meer dan 60.000 klanten. Zowel multinationals, KMO’s, zelfstandigen als particulieren vertrouwen op Vinçotte voor een veilige en efficiënte werk- en woonomgeving.
Profiel van de groep
D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:
· D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2017 een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 85,9 miljoen EUR in het boekjaar 2017.
· Belron (voor 54,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken, waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,5 miljard EUR en 189,8 miljoen EUR in 2017.
· Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 155 miljoen EUR en 25 miljoen EUR in 2017.